Koleksi Kisah Staf Hospital Kerajaan Layan Rakyat Marhaen Macam Sampah

Layanan buruk kakitangan hospital dan klinik kerajaan pada rakyat marhaen sering kita dengari.Walaupun bukan semua staf macam tu..tapi ia hampir ada di semua negeri.Terutama dizaman canggih gadget ini.Mereka juga manusia yang sibuk duk bergosip,berjual beli di FB,whatsapp,dan lain-lain.Dibawah ini adalah koleksi kisah benar yang dikutip dari facebook buat pengajaran pada anda semua.

(gambar hiasan)

Kisah 1

Aku pun ada pengalaman seperti pakcik ni..dulu masa aku ngandung anak kedua aku pergila buat check up kat pusat kesihatan kajang..dtg pukul 7.00 untuk beratur..sebelum klinik buka bederet org ramai beratur mcm aku..lps klinik buka aku amek no giliran untuk ibu mengandung..ada 1 staff nurse tgk kad aku.dengan lagak sombong tanya baru duduk sini ke?

aku angguk dia amek kad aku pastu letak kat meja ...sepatutnya aku dah dipanggil oleh nurse untuk check tapi no giliran aku x kluar..org yg selepas aku dah siap balik dan pesakit seisi ptg pun dah balik..bayangkan dari pkl 7.00 aku dtg pkl 3.00 ptg nama aku x dipanggil..aku mula panas hati aku tanya la staff nurse yg amek kad aku..boleh plak nurse tu marah2 aku depan org ramai..

siap plak dia cakap kalau nak cepat awak boleh pergi klinik swasta..spatutnya aku yg marah dia tapi ni dah tebalik..aku yg kena marah. sempat plak aku makan solat kat surau bedekatan..bayangkan pkl 4.00 nama aku masih x dipanggil..aku jadi heran krusi dah banyak kosong..

tapi no.angka giliran aku x dipanggil..dlm bilik aku dengar suara macam pontianak mengilai2..ketawa mcm nenek lampir.aku jadi ilang sabar aku pun redah bilik doktor..aku gasak mnangis..aku cakap ngan doktor.."doktor kalau kerana baju saya koyak saya pakai selipar jepun muka saya kena stroke staff doktor layan macam gini lebih baik dia jadi binatang" doktor tu tekejut trus keluar bilik dan pergi jumpa nurse yg berada dlm bilik abis smua nurse kena marah ngan doktor 

smua staff nurse senyap..x lama pastu doktor minta maaf kat aku..moral off the story begitula nasib kalau kita dtg klinik dlm keadaan daif memang layanan bagaikan pengemis...pengajaran juga untuk aku..lain kali jangan bagi muka kat staff nurse kalau dieorg kuang ajar..brani krana benar takut krana salah..

silap aku teconggok kat situ lama2..sejak dr kes tu aku x penah lagi menjejakkan kaki ke pusat ksihatan kajang..aku lebih rela pergi klinik swasta walaupun bayaran mahal tapi aku puashati.walaupun tidak smua staff makan gaji buta tapi kebanyakannya begitula..agaknya stress keje banyak gaji ciput...

diharap agar nurse yg berada diluar sana layanla pesakit dengan sebaik mungkin...pesakit memang mudah sensetif krana diorg sakit..jgnla pesakit yg sakit nurse yg meroyan...ksian pesakit!


Kisah 2

Ainuray Maz Sy pun pnah kna lg la 2x hospital tuanku jaafar negeri sembilan...yg kes pertama ank sy yg sulung..mata tercucuk antena kete cntrol...mse umur 1thn...serik dh nk bg kete cntrol...yg antena dye bntuk bulat 2.. g kecemasan..mata ank brdrh2...da staf yg selalu bg surat dye bg surat hijau soh tgu lg 20 owg.. nk tgu turn...

pdhal mata ank dh bdrh.. last2...kna hamun dgn laki aq br mengigil nk bg turn...trus msuk zon merah.. lpas 2.. sdap plak ckp...bkn mata anknye trkluar pun.. aku bg taw laki aku.. n laki aq sound direct je... klo ko x taw nk wat krja blik umh duk bwh ketiak mak..klo pe2 jd kt mata ank aku ko siap..dh cuak.. 

yg kali kedua.. hspital yg sme...ingtkn dh brubah.. ank kedua aku umr 2thn mse 2.. siang ok..tetibe tgh mlm.. suhu naik 40c aq g wad kecemasan.. sbb dh jelum dgn air pun x susut2.. last.. smpai kt hspital aq tgu la turn.. smpai turn.. ha soh mandikn ank aq kt bilik lg 1.. n mle2 hb aq msuk dye siap sound ank yg nk mandi.. 

bpk kluar la.. i2 dh kuabg ajr dh.. lpas 2.. smbung lg ayat dye br suhu 38 nk mandikn..aq kr yg suh mandi.. bdoh pye nurse.. mkn ubt.. dye bg ank aku mkn ubt... lpas sumbat ubt.. ttup hdung.. aku sbr lg.. time mandi plak.. dye ktuk2 kpala ank aq.. staf nurse dh tua bgka.. pkai bju biru...dh la tua.. lpas 2...dye bley mrh ank aku.. jgn kncing ats ni.. nk kncing bg taw.. i2 lg nmpk kbdohannye.. bdk 2thn...

taw ke ckp nk kncing.. aku kluar bg taw laki aku2 laki aku mgamuk... mencicit lari.. x nk tnjuk mke.. nsib bek x kna pnampar.. nurse kdg2..da yg bek... da yg pgai mcm haram jadah.... tmbh klo yg dh lme 2...emm mgalahkn.. singa betina...tp bila dh owg mgamuk...kcut perut plak.. klo x dpt penampar percuma je staf nurse 2...skg.. klo ank demam ke..knik swasta je la..tp ksian klo owg yg x mampu 2.. hrapkn kerajaan...

tp layanan mcm ni..wat pngtahuan...laki sy pun kje gov...memang la pnat...tp dh owg skit...nk mtk tlong kt mane lg.. smpai skg aku mympah dg servis hspital tuanku jaafar bhgian kecemasan.. tp sy x ckp sme nurse mcm 2.. yg terbaik...nurse seremban 2.. senawang.. n ampangan.. klinik memang bg a.. nurse pun cntik2..n baik2.. je lyn..


Kisah 3
Nurul Eda Pnah jd kat arwah mak saya...nurse tu terpakse kne hantar arwah mak sy nk tukar wad..n nurse tu x saba nk balik..die off kn ubat yg sepatotnye mmg x leh dibentikan..

mak sy time tu mmg kne bergantung pd ubat tu..n mak sy time tu bru lepas buat pembedahan..bile die off ubat tu mak sy terus x sedar..pdhal 15mnit sebelum die off kn ubat tu mak sy boleh bercakap cm biase..bile tnye knapa mak sy x sedar..

nurse tu cme ckp 'ntahh' n trus balik..mak sy meninggal 10mnit selepas nurse tu balik..sudahnye nurse praktikal yg mngis2 mntk maaf kt kami adik bradik..sb kecuaian org lain..tp x pe laa..mungkin da smpai ajal mak sy waktu tu..

Cme nasihat sy sebagai org awam..pd setgh nurse..buat la kerja dgn ikhlas..sb tu mmg kje awak..sy tau pnat mlyn org sakit..tp itu kje awak..umpama awak bli barang..pstu org tukang jual tu lyn awk smbil lewa sb penat..msti marah kn..??sb awak akan ckp itu kje die..situasinye same..klu rse x leh amek risiko penat jge org sakit..jgn kje nurse..cri kje lain..jgn sb kecuaian kite..ade nyawa yg melayang..

Kisah 4
Mohd Firdaus Ibrahim 

Pernah jadi kpd saya di hospital Taiping. Ini tindakan saya
1. Minta number phone pengarah dari unit komm hospital
2. Call Pengarah untk maklumkan apa yg terjadi. (Laporan mesti professional )
3. Mohon pengarah bantu utk next temujanji dan call semula
4. Slps 30min Pengarah call saya utk maklumkan next temujanji
5. Lepas tu semua staff layan saya mcm Raja. Boleh kata lagi lain kali encik tak usahla report sampai pengarah.
6. Doktor pula terus layan.
Alhamdulillah . Sejak tu dah tiada masalah

Nota: masa buat aduan nada suara mesti spt Islam ajar jgn sesekali meninggikan suara atau menggunakan perkataan yg tak baik. Ingat Islam agama ku.

Kisah 5
Razki Nurliyana Aku Pernah kena mcmtu jgk. Dtg hospital pagi Pagi lagi.
Dtg dri jauh umah ke hospital sejam. Smpai hospital die kate Tggu bile awak dh critical Dtg bahagian kecemasan kami akan Layan.

Sdg kn aku Dtg time tu ade appointment Tp die kate hari tu Xde appointment, nurse tu Ckap doc sume xde.
Hospital Muar. Pastu ade sorang pakcik tu kesian Tgk muke aku pucat je n muke aku kesian je , Yelah Dtg jauh2 kena balik. Die bawak aku masuk management office buat complain. Berani pakcik tu. 

Pastu Terus je aku dpat rawatan. Tp doc tu buat muke.
Pelik bin ajaib ramai je doc. Siap Boleh borak2 lg.
Sabar jelah.
Org awam x berduit mmg la dpat layanan teruk.
Mentang2 la keje gov.
Bajet Bagus!



Kisah 6

Sy penah sound seorg nurse kat salah sebuah hospital di Johor. Ms tu mak sy yg kne stroke mati sebelah badan n xbole berckp kne tahan wad. Sy hanya kuar kejap je nk g toilet sblm doc dtg buat pemeriksaan kat mak sy. Sy dtg balek kt katil mak, sy tgok nurse tu salin kan pampers mak sy smbil marah2. Sy punya hangin xyah ckp la....mmg semua nurse kat situ terdiam. xpenah lagi sy kurg ajar ngn org, tp klu org kurg ajar ngn mak ayah sy mmg cari nahas la jawab nya. Selama ni sy yg uruskan mak sy, diorg bukan ikhlas pn nk uruskan pesakit. Lagi2 org tua. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga..tolong hormati pesakit!!!


Kisah 7

Ell Suew 
kisah sy hampir sama... 6 hb 12 sy pg emergency hospital Taiping... layanan Doctr blh dikatakan baik. Tp layanan staff nurse yg duduk depan meja Doctr mcm org x bertamadun.. Blh plak bercakap dgn kami guna medic term.. x semua org tahu kan medic turm... Rawatan ala kadar.. Suruh blk.. Bila bgtau mlm whizing bru la Doctr suruh pg buat x-ray.. itu pun selepas diberitahu... Klu x mmg Doc dh suruh blk... than Doc tgk pic X-ray, 

Doctr cakap paru2 dh bengkak n minta kami ke MOPD. Tp masa tu MOPD dh tutup n MA minta kami dtg on Monday... Dtg Monday deorg suruh pg chest clinic.. Kami pg... Sedihnya bila pg situ tunggu lama, bila nurse pgl p kaunter dia terus bg appoitment date coming 8th Januari tanpa beri sbrg pemeriksaan utk ayh saya... 

sy ckp dekat nurse tu, Doctr Emergency cakap paru2 ayah sy dh bengkak... Mcm mna blh dpt appoitment date xpa sbrg pemeriksaan ??? Bila sy ckp mcmt, boleh nurse cakap, pakar dh tgok n pakar cakap mmg x de masalah apa2 !...... sedih !!! Kami blk.. Next day ayah dh x tahan sakit, than sy bwa ayah pg Colombia.. Bila x-ray Doc cakap paru2 ada kerosakkan dan kena Pheneumonia yg quite bad !!! N Doc marah knp c dtg awal padahal kami dah pg Hospital Taiping... Bila dh brthu, Doc disitu hya gelengkan kepala... Gambar x-ray paru2 dh putih sebelah kiri... Bayangkan.... Dan skrg Alhamdulillah ayah makin sihat....

Kisah 8

kemarin bapa saudara sy mengamuk giler kt hospital bahiyah alor staq,kesnya..dia pergi hospital alor star ( lama) utk check mata..tp diorg x nk terima, suruh g hospital bahiyah...bila sampai sana,,staff kata nape x pi hospital lama ..jd dia bengang la...trus mgamuk habis barang dia baling....dh la pi naik motor je...msa balik nyaris excident sbb pening diorg ambik darah kt hospital alor staq ni la...mmg dasar malas nk lyan org kg....klu org pkai smart² ok la....KKM...harap pantau staff anda....

Kisah 9

Nor Atiqah Abu Talib
Mcm2 komen sy baca...xsemua ye cmtu...mak sy nurse dh 26tahun...alhamdulillah org asli,melayu di kg sungai miang pekan pahang hormat mak sy dan mak sy hormat mereka...tpi mmg ad SESETENGAH(baca btol2 ayat besar tu)nurse yg macam taik sbb mak sy pnah dihempap pagar klinik(brita ni bleh cari lam google)..layanan hospital pekan cam b*****t....tapi x semua SESETENGAH shj...yg memerli mak sy dan mngatakan dgn nada menyindir `patutlah miang org sngai miang`...sy pun sound blik..mulut jgn kurang ajar...lau jmpe nurse cmni korang sembur trus kat muka dyeorg...tpi skali lg sy kata xsemua nurse cmtu...




Kisah 10

Awal tahun sy ada bawak baby dlm 3months pegi hospital sebb accident, his mom and dad seperate from baby, so kitorang take care dulu baby sebb xde relative yg dtg, smpai hospital Dr suruh letak baby kat green zone, smpai green zone masing2 xnk bg katil tok letak baby sebb bagi alasan bed full, ya memg time tu bed full, tp mana lagi penting antara patient yg nk masuk drip ngan baby 3months yg dtg ngan head injury and wound besar 50sen kat dahi?

Lastly they give me a strecther to put baby, almost 5 min terpacak nobody attend smpai sy terpaksa naik suara kat staff situ, HO kalut nk insert branula yg xdpt2 instead dr anta xray dulu, and the most worst bile sy yg terpaksa follow baby smpai dlm xray. Nurse just buat xtau jea,, next day bile sy dtg nk tengok baby, sy diberitahu baby akan buat operation tok jahit luka kat kepala, where i tot its 

already done early sebb wound baby besar, bila smpai nurse2 just duduk kat kaunter look at me ats bawah then terus smbung bercerita, and the most sad bila negok baby puasa dr pukul 6pagi, operate pukul 1 and no drip for baby. Sedangkan kita yg dewasa pon da merungut lapar bila kne puasa. So lepas nie harap2 xde la bnd yg sama jadi kat mane2 hospital, mane yg penting diselamatkn dulu, selamatkn la, yg nurse jgan la sebb baby tu xde sape2 ngan dia, u can delay ur treatmnt. Kita bekerja dengan nyawa org, how we feel if yg kne tu our part of family. *peace*


Kisah 11


Pagi tadi punya cerita...
Lokasi : hospital alor setar kedah.
Jam : 11.15am
Tarikh : 18.12.2014
Hari : khamis.

Kami dtg ke hospital hari kerana ada temujanji dgn doktor syakir. Bila kami smpai d hospital trsebut, Kami tnya staff yg brtugas harini d kaunter servis.. bila Kami tunjuk kad temujanji dgn doktor syakir tu.. tiba2 je, staff tu tggikan suara kat Kami..

: katanya setiap hari rabu dan khamis tiada klinik rawatan berkaitan la.
: Kami pun bgthu la kat staff tu. Kami bkn suka2 je nk datang kesini harini. Kami dtg ni bersebab. Doktor syakir yg suruh Kami dtg ni.

Lps Kami bgthu kat staff tu... dia terus masuk dalam bilik d blakang kaunter. Kami ingat dia nk kol kat doktor syakir n tnya tntang temujanji Kami ni. Rupa2nya dwg buat x tahu je.

Kami tahu sebab Kami nampak yg diorang x buat apa2 pn yg berkaitan dgn Kami, walaupn dwang kat dlm bilik.. Tp Kami nampak sbb pntu x tutp.. lbih kurang 20minit Kami mnunggu di kaunter servis trsebut.. Kami Cuba Panggil semula staff yg ambil kad temujanji Kami tu. Bila dia dtg ke kaunter semula. Dia boleh cakap..

: kan saya dah bagithu tadi, hari rabu Dan khamis tiada rawatan klinik!
: Kami pn bgthu lg, saya tahu.. masalah sekarang ni, doktor yg suruh Kami dtg hari ni kul 11.30 pagi. Kalau takde rawatan hari ni, knp suruh Kami dtg?

Pastu, dia trus sembang dgn org lain kat sebelah Kami tnpa hiraukan Kami selepas tu..
Kami ambil semula kad temujanji tu.. lpas tu Kami ambil gambar (di bawah). Terus dia tengking kat Kami..
: kenapa awak pandai2 amik gambar kat sini? Awak ada kebenaran ke?
Kami jawab..
: saya amik gambar ni, sbb Kami nk bgthu kat umum yg servis Di hospital alor setar ni teruk.. Kami nk, semua org tahu yg staff dlm hospital alor setar ni layan kami mcm haiwan.. Kalau ye pun hari ni takde rawatan klinik.. knp tidak maklumkan kpd Kami trlbih dahulu sblm ni? Mcm hari ni pula.. sepatutnya puan bgthu kat kami tarikh temujanji Kami ni ditunda kepada tarikh lain.. Tp, puan marah pula kat kami.. mcm ni ke cara pekerja kerajaan layan org awam mcm Kami ni?
Lps Kami ckp mcm tu, Kami trus keluar n blik rumah..




SAYA BETUL2 TERASA HATI DGN SIKAP STAFF D HOSPITAL ALOR SETAR TADI TU. SAYA SANGGUP X PERGI MNIAGA DI PASAR SEMATA MATA NAK BAWA MAK SAYA JUMPA DOKTOR HARI NI. TP LAIN PULA YG BERLAKU. DAH LA MAK SAYA NI UZUR, NK JLN PN X LARAT. SAMPAI D HOSPITAL ALOR SETAR. KENA MARAH PULA KAT STAFF. MCM NI KE LAYANAN DIORANG KAT WARGA EMAS??

-Diharapkan orang awam lebih menyedari hak mereka dilayan seperti manusia.Sekiranya ada kekurangan berlaku,segera catat dan rakam supaya senang hendak buat laporan kepada atasan.Sekirannya tiada juga tindakan sila ke media.

p/s-kepada pengadu dari facebook yang ingin admin padamkan atau edit artikel diatas,sila komen atau inbox di FB 

0 comment... add one now