Punca Wanita Dilarang Sembur Air Dalam Kem#luan

Amaran kepada kaum hawa diluar sana.Semasa mandi atau ketika mencuci kem*aluan anda,dilarang menyembur air paip ,menghala ke dalam kem*aluan anda.Semburan itu mungkin dapat membersihkan bahagian dalam alat sulit anda tetapi ia sebenarnya telah menyebabkan ruang udara dalam kem*luan anda terbuka hingga berlakunya ‘V#gin*l flatulence’ atau lebih dikenali kentut v#gina ataupun far#j terkentut merupakan sebuah keadaan dimana alat kemalu#n yang sulit milik perempuan mengeluarkan udara dan menghasilkan bunyi seperti kentut.

Kentut ini selalunya berlaku akibat udara terperangkap di dalam f#raj atau pun di celah-celah lapisan labia majora lalu dilepaskan seperti mana kentut d#bur berlaku.

Kentut v#gina boleh disebabkan oleh lemahnya otot-otot disekitar v#gina yang mampu menyebabkan mudahnya pengaliran keluar masuk udara ketika melakukan apa-apa aktiviti.

Jikalau kentut itu berbau yakni tidak ‘odourless’ maka kemungkinan besar far#j tersebut sudah dijangkiti mikoorganisma yang menyebabkan penghasilan bau-bauan yang tidak menyenangkan. Berbeza daripada kentut dubur, kentut v#gina sepatutnya tidak berbau.


Kentut v#gina boleh diatasi dengan;
Memakai seluar dalam yang tidak terlalu longgar yang mampu membenarkan keluar masuk udara.
Mengamalkan senaman kegel ataupun senaman k#mut untuk memperkuatkan otot di sekitar alat sulit
Mencuci dan membersihkan alat sulit dengan baik dan pastikan ianya tidak selalu lembab .
Elakkan makan sejuk2 dan berair. makanan sejuk beku, tembikai, ais

Kentut jenis ini masih dianggap normal walaupun ramai yang beranggapan kentut vagin# hanya berlaku kepada sesiapa yang sudah kehilangan d#ra.

Hal ini demikian kerana, pergerakkan kaki semasa berjalan ataupun ketika apa aktiviti sekali pun, ianya mampu memberi peluang untuk udara keluar masuk ke dalam f#raj jikalau dinding dan saluran f#raj berkenaan tidak begitu kuat.

Justeru itu, janganlah anda beranggapan mereka yang mengalami kentut v#gina ini sudah kehilangan dar# kerana seperti organisma yang lain, setiap sedutan pasti akan ada hembusan.

-Selepas ini sesiapa yang kentut dari depan mesti mengembangkan hidung untuk cium bau..kalau bau busuk..tu tanda dah tercemar dengan bakteria,jumpa doktor puan ye.

0 comment... add one now