9 Cara Cepat Tidur Malam

Sekiranya anda mengalami masaalah untuk tidur,anda patut mencari cara untuk cepat tidur malam kerana banyak keburukan akan berlaku dari segi kesihatan sekiranya tidak dapat tidur waktu malam.Namun tidak ramai yang bernasib baik tiada mengalami masalah untuk lena pada waktu malam. Ada yang senang untuk lena apabila melentokkan kepala di atas bantal. Selebihnya daripada kita mengambil masa, memandang kesilling, berpusing, mengira sesuatu atau menunggu dengan lama untuklena.

Kekurangan kualiti tidur yang cukup boleh mendatangkan kesan dalam hampir semua aspek dalam kehidupan, segalanya daripada kesihatan, hingga ke mood, keselamatan dan prestasi kerja. Dengan sedikit pengetahuan, perancangan dan kesabaran, kita boleh belajar cara untuk lena dengan cepat.

Disini ada 19 cara untuk tidur lena dengan cepat.

Aktiviti pada siang hari

1. Bersenam pada siang hari – Kita semua tahu senaman dapat meningkatkan kesihatan kita, untuk pengetahuan anda senaman juga dapat membantu anda tidur dengan mengurangkan tekanan. Peringaatan, jangan bersenam dalam 3 jam sebelum waktu tidur, adrenalin semasa anda bersenam akan membuatkan anda berjaga.

2. Mengehadkan minuman yang menganggu – Kita semua tahu yang kafein membuatkan sukar untuk lena, tetapi kita mungkin tidak sedar alcohol juga menganggu, jika minum terlalu banyak sebelum waktu tidur.

3. Elakkan tidur waktu siang – Cuba untuk tidak tidur pada siang hari kerana tidur pada siang hari akan membuatkan anda sukar untuk tidur pada waktu malam. Jika memerlukan, hadkan tidur pada waktu siang selama 20 minit.



Aktiviti waktu malam

1. Makanan adalah faktornya – Ambil makanan malam yang ringan. Makanan yang berat membuatkan sukar untuk hadam dan ketidakhadaman membuatkan sukar untuk lena. Tetapi jangan tidur dalam keadaan lapar. Kelaparan membuatkan anda berjaga. Makan makanan ringan sekejap sebelum waktu tidur.

2. Tutup TV dan komputer – Rangsangan ini boleh memberikan otak untuk berjaga sedangkan pada waktu tidur otak sepatutnya mula reda daripada sebarang aktiviti dan terbukti ianya boleh mengurangkan kualiti tidur anda.



Persekitaran/suasana bilik tidur.

1. Alihkan peralatan elektronik – Tutup TV dan alihkan komputer dan peralatan elektronik yang lain daripada bilik tidur anda. Benda-benda ini akan membuatkan anda untuk mula membuat aktiviti yang tidak membantu rehat anda dan membuatkan anda berjaga. Bilik tidur adalah untuk tidur, bukan kerja dan melayari internet.

2. Sejuk – Anda akan lena dengan cepat dan tidur dengan baik jika bilik tidur anda sejuk. Suhu bilik rendah suhu badan anda juga akan rendah dan membantu anda lena. Suhu bilik yang ideal untuk tidur adalah 19-20 darjah selsius.

3. Malapkan lampu – Cahaya, walaupun sedikit boleh menganggu hormon tidur dan merangsang otak. Pakai penutup mata jika perlu atau halakan punca cahaya yang anda ke arah lain.

4. Tutupkan punca bunyi – Matikan bunyi yang ada atau gunakan bunyi yang selesa bagi anda untuk menghindarkan anda daripada bunyi yang anda tidak boleh kawal, pilih bunyi yang tenang seperti bunyi lautan. Pakai penutup telinga juga membantu menghindar bunyi yang tidak dikehendaki.

5. Aromaterapi – Aromaterapi memberi keselesaan dan mempunyai kesan menenangkan. Terdapat banyak bau-bauan yang boleh membantu anda untuk rileks dan tidur, vanila, lavender, marojam, sancalwood adalah beberapa contoh. Gunakan pada bantal anda, udara bilik atau dalam bilik air.



Rutin waktu tidur

1. Sama setiap hari – Mulakan rutin waktu tidur pada masa yang sama setiap hari dan kekalkan waktu tidur yang tetap. Ia dapat membantu keadaan badan untuk lena capat dengan mencipta tabiat tidur dan menetapkan irama sirkadian anda.

2. Mandi – Mandi air suam sebelum waktu tidur. Ia dapat membantu anda rileks dan meningkatkan suhu badan, kemudian sejukkan badan pada bawah suhu bilik membantu anda lena dengan cepat.

3. Minuman menenangkan – Teh herba atau segelas susu juga membantu merileks dan meredakan badan.

4. Membaca – Membaca buku yang menghiburkan atau membosankan dapat membantu minda anda menghindarkan daripada perkara yang merunsingkan atau senarai kerja anda. Jauhi daripada membaca buku yang merangsang atau buku yang membuatkan anda berfikir, ianya akan membuatkan minda anda aktif.

5. Rilekskan badan – Lakukan regangan lembut atau seakan-akan yoga. Lakukan aktiviti rileks yang progresif, regangkan setiap otot dalam kiraan sepuluh kemudian lepaskan. Ianya akan rilekskan badan anda dan minimakan sengal otot.

6. Rilekskan minda – Lepaskan fikiran yang sibuk dan merungsingkan. Cuba bayangkan gambaran yang menenangkan seperti awan atau tempat yang tenteram, seperti taman, padang atau pantai, apa-apa yang boleh menenangkan anda. Ianya membantu meredakan minda dan menghilangkan fikiran yang cemas.

7. Kualiti tempat tidur – Dapatkan tilam yang selesa dan menyokong badan anda. Ianya pelaburan yang berbaloi, kerana anda menghabiskan satu per tiga kehidupan anda dengan tidur. Gunakan selimut yang selesa dan lembut beserta ‘comforter’. Tempat tidur yang selesa membantu anda tenangkan badan untuk lena dengan cepat.

8. Pakaian yang selesa - Pakai pakaian tidur yang longgar, ringan dan sejuk. Kapas adalah terbaik kerana ianya ringan. Tidur tanpa pakaian membuatkan anda lebih selesa. Pakaian yang panas membuatkan tidur anda tidak selesa.

9. Jaga kedudukan tidur anda – Kedudukan tidur penting. Cari kedudukan tidur yang selesa dan menyokong gaya badan semasa tidur. Pastikan setiap bahagian badan anda selesa. Beli bantal berkualiti yang menyokong leher dan menjajar badan anda dengan baik. Kedudukan sisi kebiasaan lebih baik, jika kedudukan belakang berkesan untuk anda tidak mengapa. Baring dalam keadaan yang sama setiap malam, supaya badan anda menjadi biasa untuk lena dalam keadaan yang sama.

Semoga tips cara cepat tidur malam di atas akan memberi kesan pada anda.Sekiranya semua langkah tidak berkesan sila berjumpa doktor untuk pemeriksaan kenapa susah anda tidur.

0 comment... add one now