Kos Sara Hidup Di Kuala Lumpur Mahal Giler

Kos sara hidup di Kotaraya Kuala Lumpur sangat mahal sekali.Walaupun tanpa mengambil kira kenaikan harga barangan dan perkhidmatan, RM1,500 adalah tidak mencukupi untuk keluarga yang mempunyai lima orang, walaupun jika anda tidak mempunyai pinjaman perumahan atau pinjaman kereta.
Kerajaan negeri Selangor telah meningkatkan had pendapatan paras kemiskinan kepada RM1,500 sebulan. Adakah ini bermakna bahawa semua mereka yang berpendapatan di bawah RM1,500 sebulan dianggap miskin, dan dengan itu layak menerima beberapa bantuan kerajaan.

Ia telah dilaporkan bahawa dengan pengkelasan semula, kira-kira 30 peratus daripada lima juta penduduk di Selangor adalah dalam kategori "miskin". Kebanyakan orang berkata dengan kos hidup yang begitu tinggi kini, RM1,500 tidak mencukupi untuk terus hidup di kebanyakan kawasan bandar di Selangor.

Yang menimbulkan persoalan berapa banyak wang yang seseorang itu perlu ada untuk terus hidup hari ini. Adakah gaji bulanan sebanyak RM2,000 cukup untuk keluarga yang mempunyai lima orang? Atau RM4,000 diperlukan?

Jadi, apakah jumlah pendapatan sebulan yang sesuai untuk terus hidup di bandar? Laporan Bernama baru-baru ini berkata bahawa RM2,500 adalah mencukupi untuk graduan yang baru sahaja memasuki pasaran kerja dengan syarat mereka menguruskan kewangan mereka dengan baik.

Ketua bahagian pendidikan daripada Agensi Kaunseling Kredit dan Pengurusan Hutang, Mohd Adnan Anan Abdullah dipetik sebagai berkata bahawa RM2,500 adalah satu jumlah yang mencukupi.

Dia mempunyai justifikasi yang baik apabila beliau berkata bahawa sama ada apa yang diperolehi adalah cukup atau tidak bergantung kepada profil perbelanjaan individu seseorang.

Satu tinjauan yang dijalankan oleh syarikat pengambilan Jobstreet.com pada Mac 2014 mendapati bahawa majoriti graduan berkata purata RM2,500 sebulan tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan kehidupan mereka.

Kira-kira 77 peratus daripada 2,062 responden berkata, mereka tidak boleh menyimpan apa-apa wang selepas perbelanjaan keperluan asas. Kira-kira 60 peratus daripada responden berkata gaji permulaan sebanyak RM3,500 akan yang lebih ideal.

Sekarang ini jika pemegang ijazah mengatakan bahawa RM2,500 tidak mencukupi, bagaimana pula mereka yang tidak mempunyai ijazah? Bagaimana pula dengan mereka yang berpendapatan RM1,000 atau RM1,500 sebulan? Bagaimana mereka untuk terus hidup?

Orang bujang mungkin boleh survive dengan RM1,500 sebulan tetapi bagaimana pula dengan seseorang yang berkeluarga dengan anak-anak bersekolah?

Hakikat bahawa bilangan orang yang kehilangan tempat tinggal semakin meningkat di Kuala Lumpur boleh menjadi petunjuk bahawa ada orang yang tidak mendapat cukup pandapatan untuk menyewa rumah atau bilik.

Statistik menunjukan bahawa 78.6 peratus daripada pemegang akaun dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.

Realitinya adalah walaupun anda berpendapatan RM3,000 sebulan ia mungkin tidak cukup jika anda tinggal di salah satu daripada bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur atau Johor Bahru atau Georgetown. Pinjaman perumahan bulanan sahaja akan mengambil sebahagian besar daripada gaji bulanan anda.

Ia juga adalah satu fakta bahawa RM3,000 sebulan mungkin lebih daripada cukup bagi seseorang yang bekerja di sebuah bandar kecil atau yang tinggal di sebuah kampung.

Dengan harga barangan dan perkhidmatan semakin meningkat, ia akan menjadi lebih sukar untuk hidup bagi mereka yang berpendapatan di bawah RM3,000 dan yang tinggal di bandar-bandar utama - terutama mereka yang mempunyai keluarga.

0 comment... add one now