Isu Sufi Diliwat Bapa Untuk Naikkan Rating AF

Penyanyi Singapura, Sufie Rashid mendakwa pernah didera secara seksual oleh bekas pengurus Tegar, Ariff Dollah.

Sufie berkata, Arif sebelum ini pernah menjadi pengurusnya dan mengaku telah dipaksa melakukan seks oral oleh lelaki tersebut.

“Ketika itu saya berusia 13 tahun dan Arif ialah pengurus saya. Jika Tegar menerima gangguan seksual, saya lebih teruk dari itu.

“Lebih memeritkan selepas ibu saya berkahwin dengan Arif, saya selalu menjadi mangsanya. Selama setahun saya dipaksa melakukan perkara terkutuk oleh Arif.

“Bukan saya tidak mengadu kepada ibu, tetapi ibu lebih percayakan suaminya,” luahnya ketika ditemui di Istana Budaya pada malam Jumaat.


SHAH ALAM: Isu salah seorang peserta Akademi Fantasia 2015 iaitu Sufi yang pernah mendedahkan kisah didera secara seksual oleh bapa tirinya tidak akan menjejaskan kedudukan dia dalam program tersebut.

Pengetua AF 2015, Edry Abdul Halim berkata, selagi Sufi mampu memberi persembahan yang baik dan menarik tumpuan peminat untuk kekal dalam program tersebut, pelajar berkenaan akan berjaya tanpa melibatkan isu-isu peribadi.

"Saya tak tahu tentang masalah peribadinya (Sufi) yang sedang berbangkit tetapi saya lihat nilai pada bakat yang ingin ditunjukkannya.

"Saya percaya setiap peserta mempunyai masalah personaliti dan p3eribadi. Bagi saya kita kena tahu ada masanya cerita-cerita peribadi bukan semuanya enak didengar. Artis profesional pun sama.


"Tetapi saya percaya, kalau persembahan nyanyian bagus, mereka boleh berjaya. Apa yang saya boleh katakan, biar peminat yang membuat keputusan (sama ada mahu kekalkan Sufi atau tidak)," katanya kepada mStar Online.

Edry ditemui pada Konsert Penentuan AF 2015 yang berlangsung di Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) di sini pada malam Ahad.

Rancangan itu disiarkan secara langsung menerusi saluran Astro Ria.

Pada Mac lalu, Sufi yang merupakan peserta AF 2015 dari Sing2pura membuat pengakuan peribadi dengan media di negara itu pernah diliwat bapa tirinya, Muhammad Arif Dollah.

Pendedahan itu dilakukan selepas penyanyi dari Indonesia, Tegar Septian membuat laporan polis di Singapura kononnya menjadi mangsa gangguan seksual Muhammad Arif yang juga pengurusnya.

Edry Abdul Halim

Bagaimanpaun Muhammad Arif, 30, dalam mStar Online pada 20 Mei lalu mendakwa bekas anak tirinya itu bersekongkol dengan Tegar membuat tuduhan itu tanpa bukti yang sah.

Sementara itu, Edry berkata, walaupun dia mengambil sikap tidak mengendahkan isu tersebut, dia berharap perkara itu tidak menjejaskan AF 2015.

Edry berkata, dia yakin, peserta AF pada kali ini mempunyai bakat yang luar biasa dan persembahan mereka dilihat lebih baik berbanding musim-musim sebelumnya.

"Walaupun pertama kali membuat persembahan pentas, para pelajar menunjukkan prestasi seperti sudah berada pada minggu ke lapan.

"Saya lihat antara yang cemerlang termasuklah Sufi, Syamel dan Bila. Semua pelajar perlu menunjukkan persembahan yang terbaik kerana saingan mereka cukup hebat.

"Mungkin dalam 99 peratus pihak pengajar boleh bantu mereka. Satu peratus lagi mereka perlu bijak menarik perhatian penonton suka dengan mereka," ujarnya.-mStar

0 comment... add one now