Mengekalkan Perpaduan Kaum Tugasan Sejarah PT3

 Mengekalkan Perpaduan Kaum Tugasan Sejarah PT3-Langkah-langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia tugasan sejarah PT3 2014. Dalam bahagian ini, calon diminta untuk menghuraikan mengenai cara bagaimana perpaduan kaum dapat dipupuk untuk jangka masa yang panjang. Markah penuh bagi huraian langkah memantapkan perpaduan kaum adalah 10 Markah.
perpaduan kaum,tugasan sejarah,pt3,

Contoh Langkah Mengekalkan Perpaduan Kaum Tugasan Sejarah PT3 2014

Antara langkah untuk memantapkan perpaduan kaum adalah anjuran program rumah terbuka dimusim perayaan. Malaysia dikenali dengan masyarakat yang pelbagai agama, budaya, adat dan bangsa. Program rumah terbuka seperti perayaan hari raya Aidilfitri dapat merapatkan lagi jurang perpaduan disamping mengeratkan silaturahim antara bangsa yang lain.

Program perpaduan yang dianjurkan oleh kerajaan sejak dari bangku sekolah juga dapat mengukuhkan perpaduan kaum di Malaysia. Antara contoh program perpaduan adalah Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIWUP). Ia bertujuan bagi melahirkan insan-insan yang berlainan kaum, agama, dan budaya dapat hidup dan bekerja bersama dengan harmonis supaya mewujudkan masyarakat dan negara yang aman dan damai.

Bagi memastikan perpaduan terus berkekalan, pelaksanaan aktiviti gotong-royong juga boleh mengekalkan perpaduan kaum. Sebagai contoh, aktiviti gotong royong membersihkan sekitar taman perumahan menggalakkan ahli masyarakat untuk bersemuka, bertegur sapa dan saling memahami hati budi antara satu sama lain.

Antara elemen paling penting untuk mengekalkan perpaduan adalah pengenalan sekolah wawasan. Melalui sekolah wawasan, pelajar yang terdiri daripada variasi kaum akan belajar dan berinteraksi dengan bersama-sama. Dengan ini, proses ini akan mengukuhkan perpaduan kaum dan dapat hidup dengan aman dan harmoni.

Kesimpulannya, selain perkara yang dinyatakan diatas sikap individu itu sendiri memainkan peranan penting dalam mengekalkan perpaduan kaum. Nilai murni seperti memahami atau saling menghormati sesama individu atau kaum lain adalah asas kepada perpaduan kaum.

Markah Penuh: 10 Markah

0 comment... add one now