Semua Kahwin Lari Di Thailand Akan Dihukum Di Malaysia


Semua Kahwin Lari Di Thailand Akan Dihukum Di Malaysia

Ipoh: Pasangan di negara ini yang bernikah di negara jiran seperti di Selatan Thailand, tetap berdepan tindakan undang-undang apabila cuba mendaftarkan pernikahan itu di negara ini.

Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) Datuk Mohd Yusof Husin berkata, pasangan yang melakukan ‘kahwin senyap’ atau ‘kahwin lari’ jelas melakukan kesalahan mengikut Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri yang boleh diambil tindakan penalti, denda atau penjara.

“Pasangan terbabit tetap boleh didakwa di Mahkamah Syariah Negeri Perak atas kesalahan nikah tanpa kebenaran pihak berkuasa.

“Jika didapati bersalah, pasangan terbabit boleh didenda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam tahun atau kedua-duanya sekali. Namun, semua hukuman berkenaan bergantung kepada keputusan mahkamah,” katanya.

Menurutnya, pernikahan di sempadan masih belum diiktiraf sepenuhnya walaupun pasangan itu mempunyai sijil nikah dan surat daripada Konsulat Malaysia di Songkhla, Thailand.


“Pengesahan perkahwinan perlu dibuat di Mahkamah Syariah di negara ini. Ini penting untuk mengetahui sama ada pernikahan dilakukan di negara berkenaan sah atau tidak terutama dari aspek rukun nikah.

“Malah, saya bimbang jika ada pasangan yang berkahwin kurang dari jarak 90 kilometer dari wali sekali gus menyebabkan perkahwinan tidak sah,” katanya.

0 comment... add one now