Gambar Nenek Berusia 60 Tahun Lahirkan Anak Kembar

Gambar Nenek Berusia 60 Tahun Lahirkan Anak Kembar Kes yang luar biasa itu menyebabkan dia menjadi individu tertua yang melahirkan anak di negara itu, lapor media kerajaan semalam.

Beijing: Seorang wanita China melahirkan anak perempuan kembar pada usia 60 tahun melalui rawatan IVF selepas satu-satu anaknya meninggal dunia.

Sheng Hailin, 63, kehilangan satu-satunya anak perempuan yang berusia lewat 20-an akibat kejadian keracunan gas pada 2009, lapor China Daily.

“Bagi mengelak kesunyian, saya memutuskan untuk mendapat anak lagi ketika usia tua,” katanya sebagaimana dipetik akhbar itu.



SHENG berehat selepas melahirkan anak kembar ketika berusia 60 tahun.


Sebuah hospital tentera di Hefei, timur China bersetuju untuk memberikan Sheng dan suaminya terapi IVF.


Dia melahirkan Zhizhi, 1.85 kilogram dan Huihui, 1.45 kilogram di hospital berkenaan.

Wanita tertua yang melahirkan anak menurut Buku Rekod Guiness ialah Maria del Carmen Bousada Lara dari Sepanyol yang mempunyai anak lelaki kembar melalui pembedahan Caesarean pada 2006.

Maria berusia 66 tahun dan 358 hari ketika itu. Dia meninggal akibat kanser tiga tahun kemudian.

Sheng, pesara pekerja perubatan dan suaminya mempunyai wang saraan mencukupi tetapi dia kembali bekerja dengan membuat perjalanan ke seluruh negara untuk memberi ceramah mengenai kesihatan bagi mendapatkan wang tambahan untuk membesarkan anaknya.

Dia terpaksa membayar 10,000 yuan (RM5,424) sebulan untuk dua penjaga kerana tidak lagi larat untuk menjaga anaknya.

0 comment... add one now