Pemungut Sampah Tolak Sumbangan Artis Jelita

Seorang lelaki yang bekerja sebagai pemungut sampah di Bangkok Thailand sebelum ini menghebohkan masyarakat setempat apabila dia dihukum penjara kerana menjual semula 'sampah' berupa 96 CD yang melanggar hakcipta di negara tersebut.Dia kemudian menarik perhatian ramai hingga seorang artis jelita memberikan dia bantuan kewangan.



Setelah dibebaskan,kisahnya yang menjaga anak sakit barah telah mendapat simpati daripada seorang artis jelita Thailand, Panadda Wongphudee. Panadda menaruh rasa kasihan pada Surat. Ia menawarkan bantuan sebanyak RM5000 untuk Surat. Artis yang bernama Boom itu juga ingin membiayai ubat putri Surat.

Namun, Surat menolak. Ia mengembalikan wang pemberian itu. Sebaliknya, Surat meminta Boom untuk menyumbangkan wang tersebut kepada orang lain yang lebih memerlukan.

"Bukannya saya sombong. Saya sudah bersyukur atas perhatian Anda tapi saya menolak ini," kata Surat dengan ikhlas.

KISAH SEbelum INI

Bangkok: Seorang pengutip sampah menjual 96 CD berhak cipta yang ditemui di tempat sampah dengan harga 20 baht (RM2) dan didenda 133,400 baht (RM13,591) bebas selepas jumlah itu dibayar ‘penderma’ yang tidak dikenali.

Surat Maneenopparatsuda, 28, dihukum penjara Khamis lalu kerana tidak mampu membayar denda itu, namun dibebaskan selepas jumlah berkenaan dibayar secara tunai melalui peguam Woranai Bamnetphan.

Woranai berkata, denda itu dibayar seorang penderma yang bersimpati dan hanya berniat membantu Surat.

Pada masa sama, Pegawai Daerah Saphan Sung Kanchana Charbsuwan juga datang ke mahkamah untuk membantu membayar denda itu atas arahan Gabenor Bangkok Sukhumbhand Paribatra namun Woranai menjelaskan jumlah berkenaan terlebih dulu.

Ketika dijatuhkan hukuman, Surat memberitahu mahkamah dia tidak menyedari perbuatannya melanggar undang-undang.-hmetro

0 comment... add one now