Gambar Ni Buat AJK Masjid Menangis Insaf



Jangan tanya mengapa generasi muda tidak mahu ke Masjid... Sbb jawapannya semasa mereka kecil mereka selalu ditengking bila bermain dalam Masjid... Berbeza dengan Masjid diluar negara mereka mesra kanak2 (gambar Masjid di Turki menyediakan tempat utk kanak2 bermain)



Saf kanak-kanak
Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Anas r.h. beliau berkata:
أنَّهُ عَلَيْهِ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَم صَلَّى في بيتٍ أُمِّ سُلَيْمٍ فَقُمْتُ أَناَ وَيَتِيْمٌ خَلْفَهُ وَأُمِّ سُلَيْم خَلْفَنَا
Maksudnya:
Nabi s.a.w. bersolat dirumah Ummu Sulaim, Aku (Anas) dan seorang yatim mengikutnya bersolat dibelakangnya dan Ummu Sulaim dibelakang kami.
Ibn Abbas r.h. berkata:
تُّ عِنْدَ خَالَتِي مَيْمُونَةَ، فَقَامَ النَّبِي صَلَّى الله عليه وَسَلَّم يُصَلِّيبِ مِنَ اللَيْلِ، فَقُمْتُ أُصَلِّي مَعَهُ، فَقُمْتُ عَنْ يَسَارِهِ، فَأَخَذَ بِرَأْسِي وَأَقَامَنِي عَنْ يَمِيْنِهِ.
Maksudnya:
Aku bermalam di rumah ibu saudaraku Maimunah, pada malam itu Nabi s.a.w. bersolat. Maka akupun bersolat bersamanya lalu berdiri di sebelah kirinya. Kemudian Nabi s.a.w. memegang kepalaku sambil menarik aku ke sebelah kanannya. Hadis riwayat al-Bukhari.
Kedua-dua hadis di atas dalil menunjukkan kanak-kanak yang belum baligh boleh bersolat bersama orang dewasa tanpa mencacatkan solatnya (buat bising) Hadis yang pertama Anas bersolat bersama seorang anak yatim di belakang Nabi s.a.w. maka sudah tentu anak yatim tersebut seorang yang belum baligh, sekiranya sudah baligh tidak dipanggil anak yatim lagi. Semetara hadis yang kedua Ibn Abbas yang ketika itu masih kecil bersolat disebelah Nabi s.a.w.
Jelaslah bahawa tiada saf yang khusus dijadikan untuk kanak-kanak seperti yang dilakukan oleh sebahagian masjid. kanak-kanak boleh dimasukkan sekali ke dalam saf orang dewasa jika merekan tidak berbuat bising.
Mengkhususkan saf untuk kanak-kanak
1- Antara dalil yang digunakan oleh mereka yang mengkhususkan saf bagi kanak-kanak sehingga menjadikan saf kanak-kanak jauh di belakang masjid ialah hadis yang diriwayatkan Muslim:
لِيَلِنِي مِنْكُم أُوْلُو الأَحْلاَمِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُونَهُم، ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُونَهُمْ
Maksudnya:
Hendaklah mereka yang berada dibelakangku ahli ahlam (baligh) dan Nuha (beraqal), kemudian seterusnya dan seterusnya…(juga maksud ulil ahlam dan nuha ialah mereka yang mempunyai ilmu dan tahu hukum hakam solat berjemaah, boleh membetulkan imam sekiranya tersilap)
Anonymous said...
Tidak semua di masjid di luar negera macam ini. Facilities atas tiada ditempat aku lawati seperti di London (Kingston & Camden),Australia( Mount Gravatt & North Ridge), Lahore, Delhi dan Mekah...tetapi kanak2 disana, yang pasti mereka semua bukan orang Melayu, dari kecil2 kanak2 diajar menghormati masjid sebagai rumah Allah. Di Malaysia, kanak hanya diajar bertata tertib hanya bila melawat istana sultan atau Tanah kubur. Bapak2 marah2 kalau anak2 mereka bermain2, memijak kubur atau melangkah kubur. Bagi Melayu...kubur dan istana lebih perlu dimuliakan dari Masjid




Anonymous said...
Aku pulak nampak ramai mak bapak kalau yg suka pergi masjid pun bawa diri masing2 atau cuma berdua.Anak2 ditinggalkan di rumah terutama anak2 yg meningkat remaja(10th ke atas).Kalau yang bawa anak pun cuma anak2 kecil sebab tak ada orag nak jaga di rumah.

Jadi kebiasaan ke masjid akhirnya jadi amalan golongan tua saja sebab yg muda2 dibiarkan berpeleseran sesuka hati oleh mak bapak masing2 dengan alasan 'budak2 dah besar pandai2lah diorang fikir sendir

0 comment... add one now