Gambar Pelanggan P1 WIMAX Mengamuk Kerana CTOS

Episode pertama disini

Baru2 ini dikatakan ada yang mengamok di premis agent jualan P1 WIMAX. Kekecohan itu bermula kerana seseorang yang pernah melanggan P1 mengamok sakan apabila didapati namanya berada dalam list CTOS akibat tidak membayar bill P1 WIMAX. Yang amat dia kesali ialah, jika dia menggunakan line internet dan TIDAK BAYAR itu tidak mengapa, sebaliknya sudah la dia dah TERMINATE pakej langganan tersebut, tetapi dia masih dicharge tiap2 bulan seolah2 seperti dia masih menggunakan P1 walaupun dia dah lama terminate.

Rujuk gambar ;





Dan, selain dari isu nama di blacklist akibat CTOS oleh P1 WIMAX, bekas2 pelanggan P1 WIMAX juga berang dengan iklan yang dikatakan dipetik dari akhbar harian arus perdana kat bawah neh hah ;



Woahhhhh

Siap lantik agent kutipan hutang la pula. Kegilaan apaan ini?

Apa pun, aku telah mengambil inisiatif dengan berhubung pihak P1 WIMAX sendiri. Berikut adalah penjelasan dari pihak mereka untuk mengatasi permasalahan mengenai CTOS ini.

1. Sila hubungi mereka melalui apa saja cara yang menyenangkan anda. Samada melalui panggilan, inbox, website, atau pergi terus ke HQ mereka. Jangan pergi kat tempat2 lain selain dari HQ mereka. Di manakah HQ2 mereka boleh rujuk dalam website P1 sendiri. Ingat, bukan semua kedai yang ada signboard P1 adalah mewakili terus dari pihak P1. Mereka2 tue agent jualan aje. Dapat komisen. Nak berurusan dengan P1 pasal benda neh kena directly pada HQ mereka.

2. Masalah yang paling banyak dihadapi oleh bekas pelanggan P1 ialah mereka dituduh tidak memulangkan modem. Benarkah hal itu? Boleh kah terjadi bahawa CUSTOMER PULANGKAN MODEM PADA AGENT JUALAN tetapi AGENT JUALAN tak bagitau pada HQ bahawa pemulangan MODEM sudah dibuat? Aku syak je la, mungkin bertitik tolak dari kes tidak memulangkan modem la P1 ingat korang masih lagi melanggan P1. I

3. Jadi, apa yang perlu anda buat?

4. Dapatkan bukti kukuh seperti dokumen, video, gambar atau apa saja sebagai bukti bahawa anda sudah pulangkan modem atau hanya pulangkan modem kepada HQ P1 sahaja.


5. Ingat. Bila dah pulangkan modem automatik korang tak terikat langsung dengan bayaran tiap2 bulan. Apa yang perlu korang bayar ialah termination fees. Dalam RM200++ lebih aje. P1 bagitau ;

Bawah 7 hari takan dikenakan termination fee.
Selepas 7 hari ada termination fee.

Jika korang pulangkan balik semua benda termasuk modem dan batalkan kontrak ko hanya layak dikenakan termination fee jika selepas 7 hari. Dengan mengatakan korang terikat dengan kontrak dan perlu membayar tiap2 bulan itu adalah merupakan satu kesalahan.

6. Jadi, jika korang benar2 dah tamatkan kontrak ikut syarat2 yang dia nyatakan mengenai termination fee, maka buat laporan polis. 

7. Salinan laporan tersebut dengan kemukakan bukti2 yang korang dah pulangkan modem, dengan surat pelepasan kontrak, hantar kepada P1.

8. Boleh terus direct kat sini sebenarnya. Lagi bagus. Sebab mereka akan terus call korang untuk selesaikan masalah.  

==> http://www.p1.com.my/customercare/

Masukkan maklumat2 penting seperti no account [ini penting untuk rujukan] dan juga masalah yang dihadapi. Bagi no telefon untuk dihubungi. Jika rasa tak selesa dengan no telefon bagi email. Mereka respon dengan cepat jika kita gunakan cara ini. 

9. Jika rasa nak report SKMM pun tiada masalah. Cuma salinan laporan itu boleh dimaklumkan kepada P1. Salinan report polis pun boleh dimaklumkan pada P1. Lebih baik. Kerana ini memberikan mereka persepsi bahawa sesungguhnya kita tidak bermain dengan kata2 kita bila kita bersungguh mengatakan bahawa modem sudah dipulangkan, pakej langgan sudah lama ditamatkan. 

10. Menurut wakil P1, perkara ini boleh diselesaikan jika bekas pelanggan P1 datang kepada mereka. Mereka yang benar2 teraniaya dengan P1 akan dilepaskan dari beban hutang yang tak sepatutnya. Manakala mereka2 yang menipu, perlu membayar hutang2 tersebut. Menurut P1 ada yang menipu ada yang mereka akui kesilapan berpunca dari pihak mereka. Cuma apa yang mereka harapkan ialah pelanggan datang melapor kepada mereka untuk selesaikan permasalahan ini.

Aku sempat juga bertanya. Agak2nya ada tak korang kakitangan P1 membaca penulisan2 yang anti P1 di facebook? Katanya ada. 

Hahaha..

Apa pun isu neh khabarnya akan dilaporkan oleh akhbar arus perdana versi cetakan tak lama lagi. Siap ada baju lagi tue.

Rujuk ;


Kesimpulan akhir. Ini pendapat aku ikhlas dengan P1. Selama guna P1 aku memang ada masalah line tak berapa cantik tapi still boleh layari internet. Yang aku kesalkan dengan P1 ialah rm1.50 punya pasal. Boleh rujuk previously post aku pasal P1. Dan, aku dah pun maklumkan pada staff P1 bagaimana mereka harus ubah polisi mereka mengenai suspend account. Agak2 der. Bawah rm20 or 10.00 takyah la nak suspend bagai. Maybe dia tatau pun dia terkurang bayar kan.

Yang aku harapkan dengan P1 ialah berhenti CTOSKAN customer anda. Instead of CTOS dorang, why not amek inisiatif, call dan maklumkan kepada mereka mengapa mereka ada bayaran tertunggak. Ya, pihak P1 bagaitau customer tidak datang kepada mereka, mengadu masalah jadi macam mana nak selesaikan isu? Tetapi ada tak P1 sebelum men CTOS kan para pelanggan P1 WIMAX, telah datang kepada mereka dan bagitau apa sebenarnya yang sedang berlaku? Tiba2 hantar surat, SMS dan email kata sekian2 nama di CTOS sebab tak bayar sekian2 jumlah. Sapa tak rasa sakit ahti macam tue? Mestila rasa sakit ahti juga. Lebih2 lagi kepada mereka2 yang dah turuti semua polisi yang ditetapkan. Lagi la bertambah2 sakit ahtinya. 

Aku juga berasakan bahawa perjumpaan antara mereka2 yang teraniaya dengan pihak pengurusan P1 perlu dibuat secepat yang mungkin. Cara paling cepat ialah P1 gunakan medium facebook. Dia buat satu thread dan buat pengumuman. Mana2 pihak yang ada masalah dengan P1 sila laporkan diri kat ruangan komen supaya P1 dapat menghubungi mereka semula untuk selesaikan masalah. Cara yang lebih baik ialah adakan perjumpaan face to face. Dengan ini pihak pengurusan P1 akan mengetahui apa yang menyakitkan ahti customer. Bayangkan CTOS. Muda2 lagi. Rumah pun tak beli lagi kot. Jangan aniaya orang macam neh wahai P1.

Moga2 permasalahan neh dapat diselesaikan dengan cepat dan win2 situation kepada semua pihak2 yang terlibat.

0 comment... add one now