Permohonan UITM Sesi 2 Lepasan SPM Online


Permohonan UITM Sesi 2 Lepasan SPM Online | Permohonan kemasukan UITM sesi 2 ambilan November 2014 bagi lepasan SPM secara online. Menerusi makluman rasmi bahagian unit kemasukan UITM, permohonan ambilan kedua bagi lepasan SPM akan dibuka mulai 30 Jun 2014. Calon yang berjaya terpilih akan mengikuti pengajian sesi November 2014.
permohonan uitm,sesi 2,lepasan spm,online,borang uitm online


Permohonan UITM Sesi 2 Ambilan November 2014 Lepasan SPM

Sila layari http://online.uitm.edu.my/ mulai 30 Jun 2014.

INFO : Sejarah Universiti Teknologi MARA bermula sebagai Dewan Latihan RIDA yang beroperasi mulai November 1956 di Petaling Jaya,Selangor. Dewan Latihan ini ditubuhkan bertujuan sebagai pusat percubaan menawarkan kursus persediaan untuk remaja luar bandar aliran Inggeris. RIDA yang merupakan singkatan bagi Rural and Industrial Development Authority, dibentuk pada tahun 1950 untuk membantu menaik taraf ekonomi penduduk bumiputera. Dewan Latehan ini merupakan inspirasi Dato' Onn bin Ja'afar, hasil dari lawatannya ke Ceylon (sekarang Sri Lanka), pada tahun 1951.
Tidak lama kemudian, iaitu pada bulan Jun 1965, Dewan Latehan RIDA diletakkan di bawah Majlis Amanah Rakyat (MARA), dan namanya ditukar kepada Maktab MARA. Maktab ini terus berkembang hingga menjadi unit terpenting dalam Bahagian Latihan MARA, hinggalah pada 14 Oktober 1967, Maktab MARA ini mendapat nama baru Institut Teknologi MARA (ITM).
Seterusnya pada tahun 1996, ITM telah dinaik taraf menjadi sebuah universiti. Namun begitu, namanya tidak ditukar hinggalah pada 26 Ogos 1999, Institut Teknologi MARA dengan rasminya dinamakan Universiti Teknologi MARA (UiTM).
UiTM mempunyai 2 buah lagu iaitu "UiTM Di Hatiku" dan "Wawasan Setia Warga UiTM".

0 comment... add one now