Akhbar Tempatan Mula Dibanjiri Iklan Cadbury Halal

Akhbar Tempatan Mula Dibanjiri Iklan Cadbury Halal | Pengeluar coklat Cadbury Malaysia mengiklankan khidmat pesanan masyarakat (PSA) di kebanyakan akhbar arus perdana berbahasa Melayu untuk mendapatkan semula keyakinan umat Islam terhadap produk keluaran mereka.

“Segalanya baik. Kembali ceria bersama kami,” tulis iklan tersebut yang disiarkan dalam Berita Harian, Utusan Malaysia, Harian Metro, dan Sinar Harian hari ini.

Cadbury dalam iklan tersebut berkata, coklat yang dihasilkan dan dijual di Malaysia mendapat pengiktirafan sijil halal selepas Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada Isnin lalu mengesahkan tiada DNA babi dalam produk mereka.



“Anda mempercayai kami selama 40 tahun dan anda boleh terus melakukannya.
“Terima kasih Malaysia di atas kepercayaan,” tulis iklan tersebut.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengesahkan tiada DNA babi dikesan dalam dua produk coklat Cadbury.
Keputusan tersebut dikeluarkan susulan pengesahan Jabatan Kimia produk Cadbury Roasted Almond dan Cadbury Hazelnut bebas daripada unsur babi.
Jamil Khir berkata, umat Islam di Malaysia tidak perlu bimbang apabila membeli produk Cadbury dengan perkembangan ujian terbaru tersebut.
Bagaimanapun, katanya, pemeriksaan menyeluruh akan dibuat semula ke atas seluruh rantaian pengeluaran produk syarikat Cadbury dan mengambil sembilan sampel produk lain untuk dianalisa.
Katanya, hasil laporan pemeriksaan akan dibentangkan semula dalam Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia sebelum Sijil Pengesahan Halal Malaysia mengembalikan dua produk berkenaan kepada pasaran.
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada 23 Mei lalu mendapati kajian sampel yang diambil daripada Dairy Milk Hazelnut (pendaftaran nombor 200813M01H I2 yang luput tarikh 13 November, 2014) serta Cadbury Dairy Milk Roast Almond 175g (pendaftaran nombor 221013N01R I1 bertarikh luput pada 15 Januari, 2015) adalah positif DNA porcine.
Cadbury kemudiannya menarik balik dua produk makanan berkenaan daripada pasaran serta merta.
Hasil kajian KKM itu kemudiannya mencetuskan kemarahan pelanggan Cadbury termasuk bertindak mengugut untuk memfailkan saman RM100 juta dan isytihar jihad sehingga mendapat perhatian media antarabangsa.
Terdapat juga pihak menyatakan pendapat umat Islam yang makan coklat itu sebelum ini perlu menyamak perut, mulut dan menukar darah.

0 comment... add one now