4 Kanak-Kanak Mangsa Rogol Di Rumah Kebajikan


Kanak-kanak dirogol di rumah kebajikan `neraka’
“Sejak itu, mereka merogol saya berulang kali. Kami mengingati rutin yang selalunya dibuat dari jam 1 pagi hingga 5 pagi, di bilik stor rumah berkenaan." Foto hiasan TRP

]KUALA LUMPUR, 20 November:

“Saya dirogol, hampir setiap malam dan saya tidak dapat berbuat apa-apa mengenainya. Mereka beritahu saya, saya boleh dibunuh jika saya buka mulut, dan tiada siapa yang tahu apa yang saya lalui.”

Itulah kata-kata membanggakan seorang budak lelaki berusia 15 tahun yang dikatakan menjadi mangsa kepada satu siri rogol yang didakwa dilakukan oleh dua lelaki yang bertanggungjawab terhadap rumah kebajikan kanak-kanak di Jinjang.

Rumah kebajikan di sebelah kuil itu dikaitkan dengan kes rogol dan dera secara seksual kanak-kanak lelaki di bawah jagaan mereka, manakala dari segi fizikal menyalahgunakan kanak-kanak perempuan yang turut tinggal di sana.

Kanak-kanak lelaki yang enggan namanya disiarkan, memberitahu The Rakyat Post bahawa pengalaman pahit beliau berlarutan selama hampir dua tahun dan dengan wajah ketakutan di matanya, berkata penderaan seksual itu bermula hanya seminggu selepas ibu bapanya menghantarnya ke rumah.

“Satu malam, saya dipanggil masuk ke dalam bilik yang menjadi tempat tinggal pemilik rumah itu. Di situ, dia meminta saya menyentuhnya, saya enggan dan melarikan diri.

“Saya balik ke bilik saya dan memberitahu rakan sebilik apa yang berlaku dan dia berkata, kejadian itu biasa, dan saya sepatutnya buat apa yang mereka minta atau mereka akan bunuh saya.

“Sejak itu, mereka merogol saya berulang kali. Kami mengingati rutin yang selalunya dibuat dari jam 1 pagi hingga 5 pagi, di bilik stor rumah berkenaan.

“Ada tanah luas di belakang rumah dan mereka kata, mereka boleh buat apa saja yang mereka inginkan, mereka boleh bunuh saya, tanah saya di situ dan malah, ibu bapa saya tidak akan dapat mencari saya.”

Beliau menceritakan dengan jelas hari dia diselamatkan, iaitu pada 8 Oktober lalu apabila abang pengasas memaklumkan kepada ibu bapa dan beberapa orang lain untuk mengambil anak-anak mereka kerana individu di rumah kebajikan itu melakukan “perkara tidak baik” terhadap kanak-kanak itu.

Seorang lagi kanak-kanak lelaki turut mendakwa diperlakukan perkara yang sama dan beliau gembira dapat keluar dari `neraka’, ketika ramai antara kawannya masih tinggal di situ.

Ketika ini, beliau hanya mampu berharap rakan-rakannya itu dapat diselamatkan.

Bapa kepada salah seorang kanak-kanak yang mendakwa dirogol, berkata dia cuba untuk mengambil anaknya dari rumah kebajikan itu, beberapa kali, tetapi selalu gagal berjumpa anaknya kerana pemilik rumah terbabit mendakwa ibu bapa perlu melalui beberapa prosedur sukar terlebih dulu.

“Sekalipun, apabila saya cuba membawa anak keluar semasa Deepavali, mereka tidak membenarkan dan memberitahu saya, saya perlu melakukan ini, dan ini, sebelum saya boleh melihat anak saya.

“Saya tidak tahu apa yang berlaku sekalipun saya mengesyaki ada yang tidak kena, sehinggalah bulan lalu, apabila seorang kawan kepada abang pengasas (rumah kebajikan) menghubungi semua ibu bapa dan memberitahu kami apa sebenarnya yang berlaku di dalam rumah itu,” kata lelaki yang mahu dikenali sebagai Ravi.

Anak lelaki Ravi dihantar ke rumah kebajikan berkenaan pada usia 9 tahun, dan menurut Ravi, anaknya yang kini berusia 16 tahun mendakwa dirogol berulang kali sepanjang tujuh tahun berada di sana.

“Dia enggan bercerita mengenai apa yang berlaku kerana saya fikir, dia sangat trauma.”

Sekurang-kurangnya empat kanak-kanak lelaki mengesahkan dirogol selepas ujian perubatan yang dikendalikan doktor di Hospital Kuala Lumpur menemui bukti penderaan sesual.

The Rakyat Post semalam menghubungi Ketua Polis Sentul Assistan Komisioner R Munusamy yang mengesahkan kedua-dua pemilik rumah kebajikan dan pengasasnya ditahan reman bagi siasatan di bawah Seksyen 377C Kanun Keseksaan.

Seksyen ini memperuntukkan kesalahan paksaan liwat atau rogol liwat, dan sehingga kini, usaha untuk menghubungi rumah kebajikan berkenaan gagal.

0 comment... add one now