Johan Asari Mempersoalkan Selfie Selepas Solat Boleh Hapus Pahala

Johan As’ari yang kini sedang mendalami ilmu agama di negara India turut mengulas mengenai isu selfie selepas solat. Johan dalam foto terbaru beliau di Instagram mempersoalkan selain merasa pelik kenapa perbuatan selfie mampu menghapuskan pahala seseorang.

Pengerusi Majlis Agama Islam Johor (MAINJ) Datuk Noh Gadut berkata perbuatan menangkap foto sendiri (selfie) menggunakan selepas solat ataupun solat Tarawih di masjid dan memuat naik ke media sosial dengan niat untuk menunjuk-nunjuk ataupun riak disifatkan boleh menghapus pahala ibadah seseorang.



Walaubagaimanapun, Johan sama sekali tidak memberikan komen negatif terhadap Noh Gadut dan menganggap kenyataan itu dikeluarkan sebagai salah satu nasihat untuk tidak timbul perasaan riak dalam diri seseorang.


Pelik Pulak ana bila tak boleh selfie selepas beribadah kata seorang alim di Malaysia..hurm.. di sini yang ana post tu rata-rata mereka yang ajak selfie.. mungkin dia beri nasihat takut timbul riak atau dia belum faham apa itu hablumminannas… tak apa lah.. kita husnuzon… oh, btw this is Siraj my pal from New Zealand. keep smiling brothers and sisters. . .perkara riak ALLAH s.w.t. boleh maafkan lagi, jangan sombong sudah… setuju?

Pandangan dan cara seseorang dalam menyampai sesuatu mesej itu amat berbeza. Selfie itu tidak salah tapi ia bergantung pada niat seseorang. Iyalah, ada sahaja segelintir manusia sekarang suka menunjuk-nunjuk, lepas solat Tarawih siap selfie dan hashtag #27kaligandapahala kan?-Beautiful Nara

0 comment... add one now